Det verkar som om Taimour Abdulwahabs norska motsvarighet var mer händig med sprängämnen än Sveriges förste shahid. Det är ännu oklart om hur omfattande skadorna i Oslo är, men det talas preliminärt om flera skadade.
Det dyker upp frågor i huvudet som: är det här det nya normalläget och kommer våra offentliga byggnader att behöva byggas om till bunkrar?
Mest av allt fylls jag dock av känslan av hur nära vi var en massaker på Drottninggatan i julas.
Det dock inte hållbart i längden att förlita sig på egen tur och fiendens inkompetens; vilket om inte annat bevisas av dagens tragedi. För att besvara min egen inledande fråga: ja, det här är det nya normalläget och vi behöver hitta ett sätt att förhålla oss till det.
Uppdatering 23:30
...eller var det kanske Norges Tim McVeigh? Jihadis kan visserligen vara av vilken etnicitet som helst, men de brukar inte ge sig levande på själva attentatsplatsen.
Artikel 7 – Från insikt till handling
-
Inledning Denna artikel utgör avslutningen på den artikelserie som under
ledning av arméchefen avhandlat arméns behov av utveckling för att anpassa
sig til...
18 timmar sedan

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar