torsdag 25 juni 2009

SEP gör MGV sällskap

FMV har så meddelat vinnaren av upphandlingen av nya pansarterrängbilar till arméns likaledes nya manöverbataljoner. Patrias AMV (Armoured Modular Vehicle) vann och BAE Hägglunds SEP (Splitterskyddad enhetsplattform) gjorde det inte. Det här är med största sannolikhet slutet för SEP och ett hårt slag för den framtida utvecklingen av stridsfordon i Sverige.

Soldaterna som ska åka i de nya pansarterrängbilarna har dock anledning att känna sig något mindre illa till mods.

SEP var i mycket en svensk motsvarighet till stridsfordonsdelen MGV i det amerikanska FCS-programmet. Bägge byggde på idén att modulära plattformar med låg signatur, lätta nog för att transporteras med Herculesplan, med hjälp av sensorer, nätverk och precisionsvapen med lång räckvidd kunde ersätta även tunga mekaniserade fordon. Förre amerikanske försvarsministern Donald Rumsfeld gick i princip i krig mot Pentagon för att tvinga igenom en doktrin baserad på RMA – Revolution in Military Affairs – där FCS var en bärande del av den framtida Armén.

Under ockupationen av Irak märkte dock snart de amerikanska markstridskrafterna att nätverk är en klen ersättning för pansar och nuvarande försvarsminister Robert Gates lade ner MGV i maj i år.

AMV går att få i flera skyddsnivåer och förhoppningsvis köper vi de här vagnarna med maximalt pansarskydd. Om detta så snart som möjligt kompletteras med aktivt pansar får vi en plattform som är lämplig för att patrullera längst ”vägarna” i Afghanistan eller Afrika. Det är dock fortfarande lika ansvarslöst att i framtiden bara ha lätta manöverbataljoner. AMV kan visserligen fås med bra skyddsnivå men är fortfarande en pansarterrängbil. Om man ska slåss på riktigt krävs stridsfordon.

Man tycker ju att det borde höras på namnet...

4 kommentarer:

  1. Stoppa vansinnesköpet

    En beställning på militär fordon för ca 2,4-2,6 miljarder går till Finland istället för Sverige 1000tals jobb kan vara i fara och ytterligare miljarder i missade intäkter till staten

    FMV tog fram krav på en ny plattform SEP (Splitterskyddad Enhets Plattform) för framtidens försvar. Detta kostade oss skattebetalare 1 miljard och BAE Hägglunds 700 miljoner.

    Sedan fick tydligen FMV ett nytt direktiv man skulle ”handla på hyllan”.
    FMV var dock tvungna att lätta på sina krav för att kunna ”handla på hyllan” annars hade man inte fått några andra att handla av. Kraven sänkte man så mycket att en del av fördelarna med SEP försvann.

    SEP har ett bättre skydd än AMV och bättre manöver förmåga (kan vända på en 50 örig om så behövs).
    SEP skall kunna köra vidare om en minexplosion slår ut två hjul.
    SEP är en hel familj av fordon både band och hjul fordon
    osv

    Sammantaget leder nu till att man inte får den bästa plattformen, man har kastat bort våra skattepengar (1 miljard) och Sverige riskerar att missa stora utlandsorder.
    Dessutom satsar man i och med detta ca 2,4 miljarder utomlands och 1000talsjobb riskeras att försvinna här.

    SEP var ”Årets stridsfordon 2008” enligt industrikonsulten Frost & Sullivan

    SvaraRadera
  2. De versioner av SEP som togs fram för att möte de ursprungliga svenska kraven var de mindre sexhjuliga och banddrivna demovagnarna. Den större åttahjuliga versionen, som var aktuell för den här upphandlingen, togs ursprungligen fram för att möta kraven för Storbritanniens FRES-program.

    De ändrade kraven kan med andra ord även bero på att de ursprungliga kraven var felformulerade; de resulterade bland annat i ett fordon som var för litet.

    Det är förmodligen just SEP:s innovationer som mest legat Hägglunds i fatet eftersom de 113 vagnarna ska vara fullt operativa redan 2014.

    SvaraRadera
  3. Varför välja SEP?

    Man ska inte köpa SEP i första hand för att stödja svensk industri eller minska arbetslösheten. Man ska köpa SEP för att det är ett mycket bättre och billigare fordonssystem.
    Anledningen till att SEP anses dyr, när den i värkligheten är billigare än konkurrerande fordon är att FMV tagit med NRE kostnad, dvs utvecklingskostnaden i priset.
    AMV, 113 fordon 2,6 miljarder = 23 miljoner st.
    SEP, 113 fordon 3,6 miljarder, varvid en extra miljard i NRE(Elhybrid drivlina)räknas med i detta belopp, dvs 113 SEP = 2,6 miljarder, 23 miljoner st. Detta är den initsiella kostnaden, vilket är högt pga SEPs modulsystem, men vilket gör att det i slutändan när man har de olika varianterna får ett mycket billigare system på sikt.
    Det säjs även att SEP förlorade på prestanda, detta är helt fantastiskt påstående som är 100% felaktigt. Jag kan ta det absolut viktigaste egenskaperna och jämföra:

    Skydd:
    AMV klarar STANAG 3a/b och som option 4a/b innan fordonet når maxvikt, men drivlinan ligger helt öppen vilket påpekats tidigare. SEP klarar STANAG 4a/b i standardutförande och har pga sin låga vikt möjlighet att öka över nu satta STANAG normer till 12 resp 15 kg mina.
    SEP kan utrustas med div olika RPG-7 skydd, bla aktiva och elektriska som slår ut mot kommande projektiler. Se tex film på youtube.
    SEP skyddar viktiga komponenter i drivlinan för att fordonet skall kunna framföras bort från en minsprängning följt av ett bakhåll. AMV har inga skydd för för tex drivlina.

    Mobilitet:
    AMV har svängradie på 23m, SEP 16m, detta var ett av de krav FMV drev mkt hårt och sedan släppte på. Just svängradie har varit ett mycket stort problem i Irak bla när dessa fordon inte kan följa vanlig stadskörning utan måste stanna och ta om. Mycket farligt pga tiden i hotområde ökar och ett stillastående fordon är mycket lätta att träffa.
    SEP har också pga detta den sk pivotsvängen vilket gör att den kan göra en 180° på fläcken vilken skall användas i sådana miljöer där hot plötsligt uppenbarar sig framför fordonet.
    SEP har Nivåreglering för minsäkert läge vilket ökar den redan extremt höga markfrigången till ca 700 mm!!
    SEP har längre fjädringsväg vilket ger bättre framkomlighet.
    SEP har 4ton lägre vikt med samma skydd och utrustning.
    SEP är 1,5 m kortare.

    Lastkapacitet:
    SEP väger utan last och skydd ca 12ton, AMV 16 ton. detta betyder att SEP kan ha 4 ton mer i lastvikt och skydd vilket nämnts tidigare. Detta gör att med samma skydd och utrustning kommer fordonet alltså att väga 4 ton mindre vilket ger betydligt lägre bränsleförbrukning, mycket bättre framkomlighet, bättre komfort, högre hastighet, mindre slitage, mm.
    I Irak och Afghanistan där man kör på mjuka underlag som sand och sten kommer vikten att vara avgörande för framkomligheten. SEP kommer att göra ett mycket bättre jobb där, och i liknade miljöer.
    Jag hoppas alla förstår att det FMV och regeringen gör just nu är att de väljer kortsiktigt sparande som kommer att ge döda och lemlästade svenska soldater eller ett Bra fordonsystem för framtiden som kostar lite mer i initialskedet.

    SvaraRadera
  4. Väldigt lite om kravspecen och offerterna har kommit ut i media eller på nätet så jag undrar lite över din källa. Menar du att det i priset 3,6 miljarder är inräknat en option på utveckling av elektrisk drivlina, eller att utvecklingen ingår i offerten på de första 113 vagnarna?

    SvaraRadera