onsdag 13 januari 2010

Summ und Brumm

BAE Systems Hägglunds marknadsdirektör Tommy Gustavsson-Rask uttalar sig till Radio Västernorrland angående företagets chanser i AWV 2014 Mk II. Hägglunds är osäkert på om de ska delta i upphandlingen.

– Vårt SEP-fordon är byggd för en svängdiameter på 16 meter, säger Tommy Gustafsson-Rask, marknadsdirektör. I det nya underlaget sägs det 23 meter som gynnar våra konkurrenter.

Det bör i sammanhanget påpekas att det var ändringen under pågående upphandling snarare än kravet i sig Länsrätten hade invändningar mot. I den nu aktuella RFQ:n är skallkravet att fordonen ska kunna vändas mellan två väggar med 23 meters mellanrum och börkravet 16 meter.

Ett fordon behöver med andra ord klara 23 meter för att få delta i upphandlingen men kan tillgodoräkna sig förmågan att klara 16 meter; en förmåga som för övrigt inte på något sätt är unik för SEP.

Det här vet naturligtvis även Hägglunds marknadsavdelning.

Det skulle dock vara tjänstefel av dem att erkänna de verkliga anledningarna till att de behöver överväga ifall de kan konkurrera: att de får svårt att få ner priset till just de 2,5 miljarder de nämner och att tillräckligt snabbt leverera operativa fordon i tillräckligt antal.

Klassisk spinn. Så klassisk att det fick mig att tänka på Wagner och inledningen på andra akten av Den flygande holländaren:

Summ' und brumm', du gutes Rädchen,
munter, munter, dreh' dich um!
Spinne, spinne tausend Fädchen,
gutes Rädchen, summ' und brumm'!

Uppdatering: Det första YouTube-Klippet jag hittade hade inte tillräckligt med oomph så jag lade först in en aria som kommer strax efteråt; sjungen av den alltid lika gudomliga Nina Stemme. Jag hittade dock till slut versionen nedan från en Bayreuth-uppsättning, med som man kan förvänta sig betydligt mer schwung. Andra akten börjar vid 2:58.

1 kommentar:

  1. Jojo. Många SEP kramare har nog inte förstått att den nya upphandlingen sker med den reviderade kravspecifikationen.

    Å andra sidan har Hägglunds fått en hel del intressenter på Stridsfordon 90, så man ska nog inte vara helt sorgsna. man kan bara hoppas att industrin nu gör lit mer egensatsningar och utvecklar SEP för vinsten för Stridsfordon 90 försäljningarna så man slipper komma till staten och be om utvecklingspengar igen.

    SvaraRadera