tag:blogger.com,1999:blog-8821715502552313764.post1712427325883380709..comments2014-12-29T23:10:06.071+01:00Comments on forsnoblogg: Die HardForsnohttp://www.blogger.com/profile/00196475702073983249noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-8821715502552313764.post-16353668435228884602009-12-26T10:21:55.693+01:002009-12-26T10:21:55.693+01:00Ont kan bli värre
NH-90 kommer aldrig att bli en ...Ont kan bli värre<br /><br />NH-90 kommer aldrig att bli en "war bird"!<br />Detta enligt besättningar som tjänstgjort i Afghanistan, Iran, Irak och Kosovo och som nu har insyn i NH-90 projektet.<br /><br />Det är därför angeläget att omgående omsätta erfarenheterna från införandet av NH-90, egna och andras, dra slutsatser och lägga upp en relistisk alternativ plan för svensk helikopterkapacitet, så att ont inte blir värre. <br /><br />Det alternativ som har låg risk och hög kostnadseffektivitet är bibehållande av HKP4. <br /><br />Det framförs här och där att bristen på besättningar är ett problem. Detta, mina herrar, är generellt oavsett vilket system man satsar på. HKP4 har emellertid, till skillnad från andra system, en kader av kunniga och villiga och simulatorer för utbildning finns.<br /><br />/KrutUnknownhttps://www.blogger.com/profile/03488035476043248394noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8821715502552313764.post-13565189618319997212009-12-24T22:56:48.271+01:002009-12-24T22:56:48.271+01:00Även avancerade misstag är misstag. Sverige begår ...Även avancerade misstag är misstag. Sverige begår hela tiden nya och försvaret blir lidande.Cyniskhttps://www.blogger.com/profile/02255423597022233335noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8821715502552313764.post-66992266386872059612009-12-24T00:45:57.947+01:002009-12-24T00:45:57.947+01:00Forsno,
Jag är förstummad över en så pedagogisk o...Forsno,<br /><br />Jag är förstummad över en så pedagogisk och klargörande bild av våra försök till utopiska lösningar.<br /><br /><br />Allan WidmanAllan Widmanhttps://www.blogger.com/profile/01429329841621702508noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8821715502552313764.post-25938607062842913462009-12-22T22:31:21.558+01:002009-12-22T22:31:21.558+01:00Sehr Gut!Sehr Gut!Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8821715502552313764.post-88153263549956847042009-12-22T21:58:42.157+01:002009-12-22T21:58:42.157+01:00Gustav Wasa:
Även NHI verkar väldigt tysta om HCV....Gustav Wasa:<br />Även NHI verkar <i>väldigt</i> tysta om HCV. Den omnämns nästan aldrig i något marknadsföringsmaterial och jag har aldrig hört att något annat land skulle vara intresserat av att göra oss sällskap som blivande operatör.<br /><br />Chefsingenjören:<br />Skulle Bruce Willis bli för sliten kan de ju övergå till att göra dem som machinima. Ett nytt affärsområde för SAAB?Forsnohttps://www.blogger.com/profile/00196475702073983249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8821715502552313764.post-32693002316918307322009-12-22T21:29:19.151+01:002009-12-22T21:29:19.151+01:00Myckat bra sammanfattning av läget. Med tanke på a...Myckat bra sammanfattning av läget. Med tanke på att Saab går back på TMS:en så skulle jag kunna tro att dom skulle vilja bli av med problemet. Frågan är bara hur kopplingarna mellan "motköpen" ser ut.<br /><br />Saab är som tur väl är en underleverantör till NHI. Annars hade FMV få iklä sig rollen som systemintegratör och inte bara upphandlare.<br /><br />http://www.highbeam.com/doc/1G1-82785526.html<br /><br />Men som det verkar på kontraktet enbart till den svenska kunden. Alltså knappast COTS. Frågan är också hur mycket Saab återanvänder från sina andra liknande produkter?<br /><br />Die Hard är för övrigt uppe i fjärde utgåvan. Frågan är om HKP 14 när den levereras fortfarande är lika purung som Bruce Willis?chefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8821715502552313764.post-1114520159081788102009-12-22T21:12:04.829+01:002009-12-22T21:12:04.829+01:00En ypperlig översikt av HKP 14-projektet.
Lite ro...En ypperlig översikt av HKP 14-projektet.<br /><br />Lite roligt är det att Saab 2006 här ovan datoranimerat helt vanliga NH90-skrov och inte vår finfina High Cabin Version (HCV). <br /><br />Video togs ju fram för att befrämja exporten av TMS. Den unika svenska HCV-profilen verkar vi vilja behålla för oss själva. <br /><br />Det är värt att misstänka att en annan skrovform i åtminstone något avseende ger HCV andra flygegenskaper än det ur aerodynamisk synpunkt standardskrov, som både TTH och NFH har. Detta kunde ha undersökts experimentellt tidigt i utvecklingsarbetet med vindtunneltest också av HCV. Men så skedde inte.<br /><br />HCV har som ett högre skrov, andra proportioner, en annan vikt och viktfördelning än ett TTH-standardskrov. Det påverkar valet och användningen av de styrlagar, som det flygkritiska systemet utnyttjar för att kontrollerat förflytta helikoptern från där den befinner sig till ett angivet önskat läge. <br /><br />Vi klarar oss sannolikt inte med att bara utveckla TMS. I och med HCV måste vi nog också ta särskild hänsyn till det flygkritiska systemet.<br /><br />Slutligen ingen deltar i försvarsmaterielutveckling av helt ideella skäl. <br /><br />När utvecklingstiden fördubblas, så fördubblas också kostnaderna för att hålla utvecklingsingenjörer i arbete. I ett helintegrerat och hårt optimerat system som en helikopter är inget färdigt innan alla delsystem och komponenter är på plats och godkända. <br /><br />Jag skulle inte bli förvånad om det kommer att behöva inplaneras i materielplanen ytterligare en summa om 6,5 miljarder kronor bara för de förseningar som är kända idag.Gustav Wasahttps://www.blogger.com/profile/10946650643890274318noreply@blogger.com